ناسا از پروژه “مارشا”، یک مجموعه مسکونی در سیاره مریخ که پرینت سه‌بعدی می‌شود، تقدیر کرد.

ناسا از پروژه “مارشا”، یک مجموعه مسکونی در سیاره مریخ که پرینت سه‌بعدی می‌شود، تقدیر کرد.

شرکت معماری و تکنولوژی ال اسپیس فکتوری(Al Space Factory) از نیویورک، یک مجموعه مسکونی خیالی را برای مریخ رونمایی کرده‌است. این پروژه با طرح‌های قبلی که همگی یا گنبدهای کم‌ارتفاع و یا سازه‌هایی دفن شده

7 فوریه 2019

ناسا از پروژه “مارشا”، یک مجموعه مسکونی در سیاره مریخ که پرینت سه‌بعدی می‌شود، تقدیر کرد.

شرکت معماری و تکنولوژی ال اسپیس فکتوری(Al Space Factory) از نیویورک، یک مجموعه مسکونی خیالی را برای مریخ رونمایی کرده‌است. این پروژه با طرح‌های قبلی که همگی یا گنبدهای کم‌ارتفاع و یا سازه‌هایی دفن شده و زیرزمینی بودند تفاوت رادیکالی دارد. درحالیکه سازه های روی زمین در درجه اول برای گرانش و باد طراحی می‌شوند، شرایط منحصر به فرد در مریخ منجر به طراحی ساختار بهینه‌ای شده برای رسیدگی به فشار اتمسفری و تنش های ساختاری: یک ساختمان عمودی به شکل تخم مرغ و با حداقل سطح تماس با زمین. این نوآوری تصویر متداول از معماری فضایی را با تمرکز بر ایجاد فضاهای قابل سکونت که به نیازهای یک مأموریت در مریخ پاسخگو باشد، به چالش می کشد.

این پروژه جایزه مقام دوم در مسابقه ناسا را برد و از حمایت‌هایی برای توسعه آن در آینده بهره‌مند شد.

برای حل کردن چالش‌های ساخت‌وساز در مریخ، راه حل SpaceFactory AI بر اساس مصالح برداشته شده از سطح مریخ و تکنولوژی‌ای به نام ISRU (استفاده از منابع در محل) متکی است. این تیم یک مخلوط نوآورانه از فیبر بازالت استخراج شده از سنگ مریخی و بیوپلاستی تجدیدپذیر (پلی اتیل اسید یا PLA) تولید می‌کند که از گیاهان رشد یافته در مریخ تشکیل شده‌است – حذف وابستگی به موشک برای انتقال مواد از زمین.

مارشا به صورت عمودی بر روی سطح مریخ قرار می‌گیرد – هدف از آن این است که بتعث پیشرفت نحوه استفاده از هنر در روش های ساخت و ساز پرینت سه‌بعدی، تکنولوژی مواد و طراحی معماری شود. این طراحان را وادار می کند تا زیستگاه های انسان-محور بسازند که برای آماده سازی جهت رسیدن اولین مهاجران به مریخ ساخته می شود. نتیجه، یک خانه بسیار معتبر و آشنا با زیبایی‌شناسی‌ای براساس زیبایی‌شناسی موجودات فضایی است.

در سطح زمین، “گاراژ” رابط کاربری با سیستم های خارجی و فعالیت های اکتشافی با حمایت یک “آزمایشگاه مرطوب” است. درست بالای بالا، 34 متر مربع از آزمایشگاه مشترک و آشپزخانه به عنوان زیستگاه اصلی عمل می کند. در طبقه سوم، کابین های فردی، سیست تخلیه فاضلاب و باغ هیدروپونیک قرار دارد. و در بالای آن، “اتاق آسمان” روشن به استفاده های غیررسمی تفریحی و ورزش اختصاص یافته است. هر سطح دارای حداقل یک پنجره است که با هم 360 درجه پانورامای کامل را پوشش می دهند.

از آنجایی که در این محیط فضایی، توالی ساخت و ساز و مواد باید کاملا مورد بازنگری قرار گیرد، تیم طراحان یک ماده مخصوص برای چاپ سه بعدی روی مریخ طراحی کرده‌است: پلی اتیلن اسید تقویت شده با الیاف بازالت (bf-PLA). PLA یک ترموپلاستیک قوی است که نه تنها بعد از هر ماموریت مانند سایر پلاستیک‌ها قابل بازیافت است، بلکه بعد از هر ماموریت با استفاده از سوخت تولید شده از زباله‌ها تئسط بایوراکتورها قابل نوسازی هم می‌باشد. به لحاظ مکانیکی با ترموپلاستیک‌های پتروشیمی با عملکرد بالا قابل مقایسه هستند، PLA برنامه‌های بی‌شماری را به‌عنوان مصالح مصرف‌پذیر از طریق جدول زمان بندی ماموریت ارائه می دهد. به عنوان یک بیوپلاستیک، از مزایای دوگانه تولید در محل برخوردار است: از طریق تخمیر کربوهیدرات توسط باکتری و یا از طریق کموکاتالیست. در زمین، اکثر PLAها از پلی‌ساکاریدهای تولید شده توسط گیاهان حاصل می شود. همین کار را می توان برای اقامت‌گاه‌های مریخ در آینده انجام داد، در جایی که گیاهان و دیگر زباله‌های زیست محیطی فرصتی برای بستن حلقه مواد / متابولیسم فراهم می کنند. PLA همچنین دارای کمترین ضریب انبساط حرارتی بین پلاستیک‌ها است و برای دستیابی به عملکرد کامپوزیتی با فیبرهای بازالت خرد شده‌است که برای استحکام کششی (ظرفیت تحمل فشار) افزوده می شود. فیبر بازالت، تولید شده از سنگ های محلی، یکی از مؤثرترین عایق‌ها شناخته شده است.

….2.jpg

….https://static1.squarespace.com/static/5349a1d6e4b04a5110f5034d/5b5b8d858a922d4f9968ebe8/5b5b90a4aa4a9979504bb6a6/1532727466413/?format=1000w

….3.jpg

….4.jpg

….1.jpg

….5.jpg

….6.jpg

…..7.jpg

منبع:

www.architectureforfuture.com

اشتراک